• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Behöver råd inför samlingslån

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Hej!

Jag undrar vad ni tycker att man ska göra i min situation. Jag har idag ett par krediter + Klarna och Qliro på sammanlagt ca 50 000 med räntor mellan 19% och 27%.
Jag funderar därför på ett mindre samlingslån.
Jag undrar vad som är bäst att göra i min situation. I april uppdateras min taxerade inkomst som innebär nästan 100% ökning men jag vill helst inte behöva vänta tills dess.

Mina alternativ är: Låna via min bank till 8-10% ränta eller avvakta till inkomstuppdateringen och ansöka via Lendo/Zmarta till okänd ränta.

Vad hade ni gjort? Ponera att ni bara kan använda 1 UC

Tacksam för svar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Är du med i facket? om du endast har 50.000 i lån, som dessutom ligger utanför UC hade jag sökt om ett fackligt medlemslån hos ex danske bank.


1674675881341.png



Är man medlem i danske bank får man dessutom en bra bostadskö och sparkonto hos HSB

 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Är du med i facket? om du endast har 50.000 i lån, som dessutom ligger utanför UC hade jag sökt om ett fackligt medlemslån.

Har också facket som alternativ, det stämmer men något hög UC idag pga kreditkort som är utnyttjat 60%. Är det lättare att få medlemslån via facket?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Har också facket som alternativ, det stämmer men något hög UC idag pga kreditkort som är utnyttjat 60%. Är det lättare att få medlemslån via facket?
1. Vad är din totala UC på för procent?
2. Hur mycket har du totalt synligt i lån/krediter på hos UC?
3. Hur många UC Förfrågningar har du? när var senaste UC FF tagen?
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Har också facket som alternativ, det stämmer men något hög UC idag pga kreditkort som är utnyttjat 60%. Är det lättare att få medlemslån via facket?
Har 8,7% just nu i UC
Synliga krediter 2 st med sammanlagt 42 000 använt av 75 000
Senaste UCn var i november för att byta bank och har 5 FF totalt. 2 st försvinner i maj
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Har 8,7% just nu i UC
Synliga krediter 2 st med sammanlagt 42 000 använt av 75 000
Senaste UCn var i november för att byta bank och har 5 FF totalt. 2 st försvinner i maj

Skuldsättningen är ju väldigt låg och normal, det enda som är problemet är antal förfrågningar här.

Det finns bra förfrågningar och det finns dåliga förfrågningar som påverkar ditt betyg på olika sätt.

Exempel din senaste UC förfrågan om att byta bank påverkade knappt ditt UC betyg, det är en av dom som väger lättast på ditt kreditbetyg.

Advisa/Lendo och andra jämförelsesiter väger in ganska tungt på kreditbetyget, högriskbanker som Nystartfinans, Svea och Bluestep är blytunga för kreditbetyget medan lån hos storbanker är lite snällare. och de värsta kreditupplysningar är de som kommer från ex kronofogden. Så förutom att tänka på antal förfrågningar så är det viktigt att tänka på vilken typ av kreditupplysning man tar.

Något som också spelar roll är nyttjandegraden av Kredit. kan du amortera 10-15.000 denna månad och komma ner under 30.000 av 75.000 synligt så kommer det vara väldigt positivt för kreditbetyget när det uppdateras ca 15e februari.
Har du Klarna och andra grejer utanför UC så ta nyttja en betalningsfri månad hos dom och amortera på det som syns hos UC.

Till svaret på din fråga: Jag hade nog ändå försökt få ner betygen innan du bränner av en UC.
Antingen genom att amortera ner krediten och vänta in 15e, eller vänta in Maj och göra en ansökan då, det är 4 månader dit.
På den tiden hinner du nyttja 1-2 betalningsfria månader och trixa sig fram lite för att sen samla allt.

Har du bra betyg och i 0-2 FF hos Bisnode kan du alltid göra en ansökan på Wästgöra Finans (JULA´s bank) på maxtid 10 år, som ligger utanför UC och samla allt där på kort sikt under 2023 för några hundra kronor i månaden,
0a alla krediter på UC och invänta tills du har 1-2 förfrågan kvar hos UC. Wästgöra varken rapporterar till UC eller tar UC

Sen då ta ett fackligt lån och byta ut Wästgöta Finans när du har 1-2 förfrågningar kvar och inga synliga krediter på UC. Då borde ditt betyg vara under 0.5
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Skuldsättningen är ju väldigt låg och normal, det enda som är problemet är antal förfrågningar här.

Det finns bra förfrågningar och det finns dåliga förfrågningar som påverkar ditt betyg på olika sätt.

Exempel din senaste UC förfrågan om att byta bank påverkade knappt ditt UC betyg, det är en av dom som väger lättast på ditt kreditbetyg.

Advisa/Lendo och andra jämförelsesiter väger in ganska tungt på kreditbetyget, högriskbanker som Nystartfinans, Svea och Bluestep är blytunga för kreditbetyget medan lån hos storbanker är lite snällare. och de värsta kreditupplysningar är de som kommer från ex kronofogden. Så förutom att tänka på antal förfrågningar så är det viktigt att tänka på vilken typ av kreditupplysning man tar.

Något som också spelar roll är nyttjandegraden av Kredit. kan du amortera 10-15.000 denna månad och komma ner under 30.000 av 75.000 synligt så kommer det vara väldigt positivt för kreditbetyget när det uppdateras ca 15e februari.
Har du Klarna och andra grejer utanför UC så ta nyttja en betalningsfri månad hos dom och amortera på det som syns hos UC.

Till svaret på din fråga: Jag hade nog ändå försökt få ner betygen innan du bränner av en UC.
Antingen genom att amortera ner krediten och vänta in 15e, eller vänta in Maj och göra en ansökan då, det är 4 månader dit.
På den tiden hinner du nyttja 1-2 betalningsfria månader och trixa sig fram lite för att sen samla allt.

Har du bra betyg och i 0-2 FF hos Bisnode kan du alltid göra en ansökan på Wästgöra Finans (JULA´s bank) på maxtid 10 år, som ligger utanför UC och samla allt där på kort sikt under 2023 för några hundra kronor i månaden,
0a alla krediter på UC och invänta tills du har 1-2 förfrågan kvar hos UC. Wästgöra varken rapporterar till UC eller tar UC

Sen då ta ett fackligt lån och byta ut Wästgöta Finans när du har 1-2 förfrågningar kvar och inga synliga krediter på UC. Då borde ditt betyg vara under 0.5
Låter som en väldigt smart idé, ska kolla Wästgöta :)

Tusen tack för hjälpen!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp